Bron: regionale krant ‘Bierkanaal’
De Gouwe Kegel, een spraakmakend bier van brouwerij La Flamme gaat dezer dagen letterlijk en figuurlijk veelvuldig over de tongen. De gerenommeerde krant ‘Bierkanaal’ kon alvast één van de bedenkers strikken om de stijgende populariteit te duiden.
Ligt dit onwaarschijnlijke succes eigenlijk binnen de verwachtingen? Of kijken jullie eerder, als het enigszins kan in deze branche, nuchter naar deze fabelachtige verkoopcijfers?
Ludo: “Wel ’t is te zeggen, een korte blik op het doorzopen oogwit van onze brouwer deed alweer het beste vermoeden. Toen wisten we in feite al dat het nieuwe gerstenat zou smaken als een ‘engelke dat op uw tong pist’ en onmiskenbaar het beste bier ging zijn dat je in jaren hebt gedronken. Nu, al wie die mening niet is toegedaan kan ook gewoon ne floeren aap omhoog schijten. Het is wat het is, we moeten iets drinken hé.”
In 2022 bleek de originele Kegel een voltreffer, is deze ‘Gouwe Kegel’ een lichte variant op het eerdere succes of iets totaal nieuw?
Ludo: “Goh, de biersector evolueert razendsnel dus wij vonden het opportuun om dicht bij het huidige concept te blijven. Je mag het zeker zien als een luxevariant die zijn eigen toets kreeg. Alleen is het van cruciaal belang – en dat wil ik hier toch even onderstrepen – om gedurende het brouwproces de boel naarstig aan te spekken met klinkklare onzin. En dan heb ik het niet over het genre Roberto Martinez lulkoek na een mislukt WK, maar eerder de dwaze praat van een losgeslagen Sergio Quisquater bij het zien van zijn soortelijk gewicht.”
Hebben jullie een specifieke doelgroep voor ogen? Of is het door zijn toegankelijk karakter eerder een jan en alleman bier?
Ludo: “Kijk, eerst en vooral vind ik het woord ‘doelgroep’ mogelijks nog irritanter dan het geestdodende sportcommentaar van Gilles De Bilde. Daarnaast is het inderdaad de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen ons bier drinken. Of dat nu Germaine van slagerij De Vetten Os is, of de president van Timboektoe, ik wil dat ze verdorie drinken tot ze erbij neervallen.”
Stopt het verhaal na deze editie of toveren jullie in de toekomst nog een nieuwe uitschieter uit de hoed?
Ludo: “Ik ben ervan overtuigd dat we niet de fout mogen maken om steeds meer te willen. Dat is dezer dagen ook typisch iets voor onze maatschappij, een mens zou bijna denken dat het verboden is om te genieten van een beetje succes.”
Klopt het gerucht dat jullie naast de exclusieve verkoop nog regelmatig zelf consumeren?
Ludo: “Als er één ding is waar we als onderneming niet al te zwaar aan tillen, is het onze gerenommeerde kwaliteitscontrole. Een mens kan niet zeker genoeg zijn. Bovendien zitten we hier al ruim drie minuten over onze Gouwe Kegel te palaveren en voel ik aan mijn trillend ooglid dat het tijd is om er nog eentje achterover te kletsen. Zijn we klaar?”
Ik denk het wel, er rest mij je enkel nog te bedanken voor dit geanimeerd gesprek.
Ludo: “Da’s in feite geen seconde te vroeg, vent. Schol!”